Методичні рекомендації щодо вивчення економіки у 2017-2018 навчальному році


У 2017-2018 навчальному році учні старшої школи вивчатимуть економіку як базову дисципліну в 11 класі на рівні стандарту та академічному рівні. Учні, які обрали економічний профіль навчання, вивчатимуть економіку на профільному рівні в 10-11 класах.
Відповідно до типових навчальних планів, що перераховані в листі Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 1/9-315 «Про структуру 2017-2018 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів», на вивчення економіки відведено таку кількість годин:
Клас
Кількість годин
за програмою
Кількість годин
на тиждень
11 кл. (рівень стандарту, академічний рівень)
35
1
10 кл. (профільний рівень)
105
3
11 кл. (профільний рівень)
105
3
Навчально-методичне забезпечення з економіки, рекомендоване МОН України до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, що  розміщений на офіційному веб-сайті МОН України (www.mon.gov.ua).
Навчання економіки буде здійснюватися за такими програмами:
Клас
Програма
Збірник
Видавництво
11 кл.
(рівень стандарту, академічний рівень)
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Економіка»
Збірник програм з економіки (науково-методичний журнал «Економіка в школах України» (спецвипуск, № 3, березень 2013 р.)
ТОВ «Видавнича група «Основа», Харків, 2013 р.
10-11 кл.
(профільний рівень)
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Економіка»
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи Географія. Економіка. Рівень стандарту. Академічний рівень. Профільний рівень. Київ, 2010 р.

Ці програми розміщені на офіційному веб-сайті МОН України (www.mon.gov.ua). Запланований розподіл годин за розділами і темами у програмах є орієнтовним. Резервну частину навчального часу вчитель може використовувати на свій розсуд із метою більш глибокого вивчення або повторення певного навчального матеріалу з урахуванням здібностей та навчальних можливостей учнів.
Ще раз хочемо звернути увагу вчителів на виконання практичних робіт, кількість яких відображена у програмах:
Клас
Кількість практичних робіт
11 кл.
(рівень стандарту, академічний рівень)
7
10 кл. (профільний рівень)
5
11 кл. (профільний рівень)
7
Тематика практичних робіт вказана в пояснювальній записці до програм. Звертаємо увагу, що практичні роботи обов'язково оцінюються всі (теми яких прописуються у змісті уроку на правій сторінці журналу). Рекомендуємо не оцінювати практичну роботу № 3 (11 клас, рівень стандарту) і № 1 (11 клас, профільний рівень) «Визначення особистої здатності до підприємництва», але обговорити результати виконання в класі. Практичні роботи оформляються в робочих зошитах, або в зошитах для практичних робіт із друкованою основою, які мають відповідний гриф МОН.
Перелік програми курсів за вибором та факультативів розміщено у «Списку навчальних програм, підручників та посібників для загальноосвітніх навчальних закладів, яким надано гриф Міністерства освіти і науки України або схвалення для використання у загальноосвітніх навчальних закладах». Програми курсів за вибором і факультативів для учнів основної та старшої школи  розміщені у фахових періодичних виданнях та навчально-методичному посібнику «Збірник програм з економіки для загальноосвітніх навчальних закладів. Частина 1. Частина 2. (уклад. В.В. Радченко, Ю.В. Бицюра), якому відповідно до листа ДНУ «Інститут інноваційних технологій і змісту освіти» від 27.01.2014 № 14.1//12-Г-56 комісією з економіки Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України надано висновок «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах» (протокол № 3 від 27.12.2013) і надрукований видавництвом «Аксіома» (Кам’янець-Подільський).
Відповідно до наказів МОН України від 17.06.2013 № 776 та від 24.03.2016 року № 324 «Про розширення бази для проведення дослідно-експериментальної роботи «Науково-методичні засади впровадження фінансової грамотності у навчально-виховний процес навчальних закладів» на 2012-1019 роки»  в 24 загальноосвітніх навчальних закладах області запроваджено курс за вибором «Фінансова грамотність»  для учнів 10 класів.
У 2016-2017 навчальному році у 18 загальноосвітніх навчальних закладах області (початкова та основна школа) були запроваджені курси з фінансової грамотності. Перелік програм цих курсів подано у таблиці.
Клас
Курс за вибором
Висновок «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах»
2
Фінансова абетка
лист МОН України від 20.05.2015 № 1/11-7119
3
Фінансова арифметика
лист МОН України від 20.05.2015 № 1/11-7118
4
Фінансова поведінка
лист МОН України від 20.05.2015 № 1/11-7117
5
Родинні фінанси
лист ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г-328
6
Фінансово-грамотний споживач
лист ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г- 329
7
Фінансова культура
лист ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г- 330
8
Прикладні фінанси
лист ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г- 331
9
Економіка & фінанси
лист ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г- 332
Ці програми надруковані ТОВ «Видавнича група «Основа» (Харків) у двох частинах – «Фінансова грамотність. Збірник програм курсів за вибором. 2-10 класи» (науково-методичний журнал «Економіка в школах України», спецвипуски: № 8, серпень 2015 р., № 9, вересень 2015 р.).
Усі курси мають навчально-методичне забезпечення, яке складається з методичного посібника для вчителя та робочого зошитам для учня, які отримали схвалення комісії з економіки Науково-методичної ради з питань освіти МОН України. Навчально-методичне забезпечення курсу за вибором «Фінансова грамотність» (10 клас) складається з програми (35 годин), підручника, методичного посібника для вчителя, робочого зошитам для учня та інтерактивного електронного посібника «Фінансова грамотність», який отримав висновок «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах» (лист ІІТЗО від 28.03.2014 № 14.1/12-Г-480). Розроблена програма курсу для старшої школи на 105 годин (наказ МОН України від 18.09.2014 № 1054).
Рекомендуємо використовувати вчителям економіки сайт ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (http://www.imzo.gov.ua), де розміщені навчально-методичні матеріали курсу за вибором «Фінансова грамотність».
При організації допрофільного вивчення економіки у 8-9-х класах за рахунок годин варіативної складової навчального плану рекомендуємо вивчати курс економіки за програмою «Основи економіки» (автори: Л.М. Кириленко, Л.П. Крупська, І.М. Пархоменко, І.Є. Тимченко) та користуватися навчальним посібником «Моя економіка» (автори: Л.М. Кириленко, Л.П. Крупська, І.М. Пархоменко, І.Є. Тимченко).
Оцінювання навчальних досягнень учнів учителю здійснювати відповідно до вимог, що затверджені наказом МОН України від 30.08.2011 № 996 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти».
Суттєву допомогу для підвищення фахового рівня та в підготовці до навчальних занять учителям економіки також надають фахові періодичні видання, Інтернет-ресурси (наприклад, «Портал споживача» –www.consumerinfo.org.ua, «Державна служба статистики України» – www.ukrstat.gov.ua, «Національний банк України» – www.bank.gov.ua), авторська творча майстерня учителів економіки «Економіка. Рівень стандарту: теорія та практика»,  керівником якої є Іващенко Надія Семенівна, учитель економіки Полтавської гімназії № 31.
Із метою виявлення та підтримки обдарованої учнівської молоді  в області в 2017-2018 навчальному році буде організовано і проведено VІ Чемпіонат області з основ підприємництва «Крок до бізнесу» відповідно до Положення про проведення Чемпіонату області з основ підприємництва «Крок до бізнесу», затвердженого наказом Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації від 17.01.2013 № 19 і зареєстрованого в Головному управлінні юстиції у Полтавській області 29.01.2013 № 7/1943. Рекомендуємо ознайомитися з наказом Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації від 16.05.2017 № 208 «Про підсумки V Чемпіонату області з основ підприємництва «Крок до бізнесу».
У 2017-2018 навчальному році Міністерством освіти і науки України організовуються:
-              Всеукраїнський турнір юних економістів, питання якого надруковані в періодичних виданнях («Географія та економіка в рідній школі» (№ 12, 2016 р.), «Економіка в школах України» (№ 1 (146), 2017 р.) та перераховані в листі Інституту модернізації змісту освіти від 07.07.2017 № 21.1/10-1402 «Про проведення фінального етапу ХІІІ Всеукраїнського турніру юних економістів»;
-              Всеукраїнський турнір юних знавців курсу «Фінансова грамотність»;
-              Інтернет-олімпіада з економіки, умови участі та завдання якої розміщені на сайті Одеського обласного інституту удосконалення вчителів (www.osvitaodessa.org) (наказ МОН України від 13.06.2017 № 841 «Про проведення Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіад з математики, фізики, хімії, біології, географії, економіки, інформатики, інформаційних технологій у 2017-2018 навчальному році», лист Одеського обласного інституту удосконалення вчителів від 19.06.2017 № 357, лист ПОІППО ім. М.В. Остроградського від 27.06.2017 № 01-22/849 «Про проведення Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіадах з математики, фізики, хімії, біології, географії, економіки у 2017-2018 навчальному році»);
-              Всеукраїнська учнівська олімпіада з економіки (рекомендуємо ознайомитися з наказами МОН України від 31.05.2017 № 770 «Про результати проведення ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2016-2017 навчальному році» та від 02.08.2017 № 1112 «Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів з навчальних предметів у 2017-2018 навчальному році»);
-              Всеукраїнський бізнес-турнір для учнів 8-11 класів «Стратегія фірми-2017».

Учителям економіки використовувати у своїй роботі наказ МОН України від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах».

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Наукові студії МАН

Змагалися майбутні науковці