Методичні рекомендації щодо вивчення економіки у 2017-2018 навчальному році
У 2017-2018 навчальному році учні
старшої школи вивчатимуть економіку як базову дисципліну в 11 класі на рівні
стандарту та академічному рівні. Учні, які обрали економічний профіль навчання,
вивчатимуть економіку на профільному рівні в 10-11 класах.
Відповідно до типових навчальних
планів, що перераховані в листі Міністерства освіти і науки України від
07.06.2017 № 1/9-315 «Про структуру 2017-2018 навчального року та навчальні
плани загальноосвітніх навчальних закладів», на вивчення економіки відведено
таку кількість годин:
Клас
|
Кількість годин
за програмою
|
Кількість годин
на тиждень
|
11 кл. (рівень стандарту,
академічний рівень)
|
35
|
1
|
10 кл. (профільний рівень)
|
105
|
3
|
11 кл. (профільний рівень)
|
105
|
3
|
Навчально-методичне забезпечення
з економіки, рекомендоване МОН України до використання в навчальних закладах,
зазначено у Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних
посібників, що розміщений на офіційному
веб-сайті МОН України (www.mon.gov.ua).
Навчання економіки буде
здійснюватися за такими програмами:
Клас
|
Програма
|
Збірник
|
Видавництво
|
11 кл.
(рівень стандарту, академічний
рівень)
|
Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів «Економіка»
|
Збірник програм з економіки (науково-методичний
журнал «Економіка в школах України» (спецвипуск, № 3, березень 2013 р.)
|
ТОВ «Видавнича група «Основа»,
Харків, 2013 р.
|
10-11 кл.
(профільний рівень)
|
Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів «Економіка»
|
Програми для
загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи Географія. Економіка.
Рівень стандарту. Академічний рівень. Профільний рівень. |
Київ, 2010 р. |
Ці
програми розміщені на офіційному веб-сайті МОН України (www.mon.gov.ua). Запланований розподіл годин за розділами і темами у
програмах є орієнтовним. Резервну частину навчального часу вчитель може
використовувати на свій розсуд із метою більш глибокого вивчення або повторення
певного навчального матеріалу з урахуванням здібностей та навчальних
можливостей учнів.
Ще раз хочемо звернути увагу
вчителів на виконання практичних робіт, кількість
яких відображена у програмах:
Клас
|
Кількість практичних робіт
|
11 кл.
(рівень стандарту, академічний рівень)
|
7
|
10 кл. (профільний рівень)
|
5
|
11 кл. (профільний рівень)
|
7
|
Тематика практичних робіт вказана в пояснювальній записці до програм.
Звертаємо увагу, що практичні роботи обов'язково
оцінюються всі (теми яких прописуються у змісті уроку на правій сторінці
журналу). Рекомендуємо не оцінювати практичну роботу № 3 (11 клас, рівень
стандарту) і № 1 (11 клас, профільний рівень) «Визначення особистої здатності
до підприємництва», але обговорити результати виконання в класі. Практичні
роботи оформляються в робочих зошитах, або в зошитах для практичних робіт із
друкованою основою, які мають відповідний гриф МОН.
Перелік програми курсів за вибором та факультативів розміщено у «Списку навчальних програм, підручників та
посібників для загальноосвітніх навчальних закладів, яким надано гриф
Міністерства освіти і науки України або схвалення для використання у
загальноосвітніх навчальних закладах». Програми курсів за вибором і факультативів для учнів основної та старшої
школи розміщені
у фахових періодичних виданнях та навчально-методичному посібнику «Збірник
програм з економіки для загальноосвітніх навчальних закладів. Частина 1. Частина 2. (уклад. В.В. Радченко, Ю.В. Бицюра),
якому відповідно до листа ДНУ «Інститут
інноваційних технологій і змісту освіти» від 27.01.2014 № 14.1//12-Г-56 комісією з економіки Науково-методичної ради з питань освіти
Міністерства освіти і науки України надано висновок «Схвалено для використання у
загальноосвітніх навчальних закладах» (протокол № 3 від 27.12.2013) і
надрукований видавництвом «Аксіома» (Кам’янець-Подільський).
Відповідно
до наказів МОН України від 17.06.2013 №
776 та від 24.03.2016 року № 324 «Про розширення бази для проведення
дослідно-експериментальної роботи «Науково-методичні засади впровадження
фінансової грамотності у навчально-виховний процес навчальних закладів» на
2012-1019 роки» в 24
загальноосвітніх навчальних закладах області запроваджено курс за вибором
«Фінансова грамотність» для учнів 10 класів.
У 2016-2017 навчальному році у 18 загальноосвітніх
навчальних закладах області (початкова та основна школа) були запроваджені
курси з фінансової грамотності. Перелік програм цих курсів подано у таблиці.
Клас
|
Курс за
вибором
|
Висновок «Схвалено для використання у загальноосвітніх
навчальних закладах»
|
2
|
Фінансова
абетка
|
лист МОН
України від 20.05.2015 № 1/11-7119
|
3
|
Фінансова арифметика
|
|
4
|
Фінансова поведінка
|
лист МОН
України від 20.05.2015 № 1/11-7117
|
5
|
Родинні
фінанси
|
лист
ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г-328
|
6
|
Фінансово-грамотний
споживач
|
лист
ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г- 329
|
7
|
Фінансова
культура
|
лист
ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г- 330
|
8
|
Прикладні
фінанси
|
лист
ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г- 331
|
9
|
Економіка
& фінанси
|
лист
ІІТЗО від 29.05.2015 № 14.1/12-Г- 332
|
Ці програми надруковані ТОВ «Видавнича група «Основа»
(Харків) у двох частинах – «Фінансова грамотність. Збірник програм курсів за
вибором. 2-10 класи» (науково-методичний журнал «Економіка в школах України»,
спецвипуски: № 8, серпень 2015 р., № 9, вересень 2015 р.).
Усі курси мають
навчально-методичне забезпечення, яке складається з методичного посібника для
вчителя та робочого зошитам для учня, які отримали схвалення комісії з
економіки Науково-методичної ради з питань освіти МОН України. Навчально-методичне
забезпечення курсу за вибором «Фінансова грамотність» (10 клас) складається з
програми (35 годин), підручника, методичного посібника для вчителя, робочого
зошитам для учня та інтерактивного електронного посібника «Фінансова
грамотність», який отримав висновок «Схвалено для використання у
загальноосвітніх навчальних закладах» (лист ІІТЗО від 28.03.2014
№ 14.1/12-Г-480). Розроблена програма курсу для старшої школи на 105 годин
(наказ МОН України від 18.09.2014 № 1054).
Рекомендуємо використовувати вчителям економіки сайт ДНУ «Інститут модернізації змісту
освіти» (http://www.imzo.gov.ua), де розміщені навчально-методичні матеріали курсу за
вибором «Фінансова грамотність».
При організації допрофільного
вивчення економіки у 8-9-х класах за рахунок годин варіативної складової
навчального плану рекомендуємо вивчати курс економіки за програмою «Основи
економіки» (автори: Л.М. Кириленко, Л.П. Крупська,
І.М. Пархоменко, І.Є. Тимченко) та користуватися навчальним посібником
«Моя економіка» (автори: Л.М. Кириленко, Л.П. Крупська, І.М.
Пархоменко, І.Є. Тимченко).
Оцінювання навчальних досягнень
учнів учителю здійснювати відповідно до вимог, що затверджені наказом МОН
України від 30.08.2011 № 996 «Про
затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів у системі
загальної середньої освіти».
Суттєву допомогу для підвищення
фахового рівня та в підготовці до навчальних занять учителям економіки також надають
фахові періодичні видання, Інтернет-ресурси (наприклад, «Портал споживача» –www.consumerinfo.org.ua, «Державна
служба статистики України» – www.ukrstat.gov.ua,
«Національний банк України» – www.bank.gov.ua),
авторська творча майстерня учителів економіки «Економіка. Рівень стандарту:
теорія та практика», керівником якої є Іващенко Надія Семенівна, учитель
економіки Полтавської гімназії № 31.
Із
метою виявлення та підтримки обдарованої учнівської молоді в області в 2017-2018 навчальному році буде
організовано і проведено VІ Чемпіонат області з основ
підприємництва «Крок до бізнесу» відповідно до Положення про
проведення Чемпіонату області з основ підприємництва «Крок до бізнесу»,
затвердженого наказом Департаменту освіти і науки Полтавської обласної
державної адміністрації від 17.01.2013 № 19 і зареєстрованого в Головному
управлінні юстиції у Полтавській області 29.01.2013 № 7/1943. Рекомендуємо ознайомитися з наказом Департаменту освіти і
науки Полтавської обласної державної адміністрації від 16.05.2017 № 208
«Про підсумки V Чемпіонату області з
основ підприємництва «Крок до бізнесу».
У 2017-2018 навчальному році Міністерством освіти і
науки України організовуються:
-
Всеукраїнський
турнір юних економістів, питання якого надруковані в періодичних виданнях («Географія
та економіка в рідній школі» (№ 12, 2016 р.), «Економіка в школах України»
(№ 1 (146), 2017 р.) та перераховані в листі Інституту модернізації змісту
освіти від 07.07.2017 № 21.1/10-1402 «Про проведення фінального етапу ХІІІ
Всеукраїнського турніру юних економістів»;
-
Всеукраїнський
турнір юних знавців курсу «Фінансова грамотність»;
-
Інтернет-олімпіада з економіки,
умови участі та завдання якої розміщені на сайті Одеського обласного інституту удосконалення вчителів (www.osvitaodessa.org) (наказ
МОН України від 13.06.2017 № 841 «Про
проведення Всеукраїнських учнівських
Інтернет-олімпіад з математики, фізики, хімії, біології, географії, економіки,
інформатики, інформаційних технологій у 2017-2018 навчальному році»,
лист Одеського обласного інституту удосконалення вчителів від 19.06.2017 № 357,
лист ПОІППО ім. М.В. Остроградського від 27.06.2017 № 01-22/849 «Про проведення Всеукраїнських
учнівських Інтернет-олімпіадах з математики, фізики, хімії, біології,
географії, економіки у 2017-2018 навчальному році»);
-
Всеукраїнська
учнівська олімпіада з економіки (рекомендуємо ознайомитися з наказами
МОН України від 31.05.2017 № 770 «Про
результати проведення ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних
предметів у 2016-2017 навчальному році» та від 02.08.2017 № 1112 «Про
проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів з навчальних предметів
у 2017-2018 навчальному році»);
-
Всеукраїнський
бізнес-турнір для учнів 8-11 класів «Стратегія фірми-2017».
Учителям економіки використовувати у своїй роботі
наказ МОН України від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження Концепції
національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції
національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій
щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах».
Коментарі
Дописати коментар